Nederlands Juridisch Dagblad NJD § Juridisch nieuws - Beperk partijpolitieke invloed op benoemingen, zegt Ombudsman Alex Brenninkmeijer

Nederlands Juridisch Dagblad NJD § Juridisch nieuws - Beperk partijpolitieke invloed op benoemingen, zegt Ombudsman Alex Brenninkmeijer

 

Nederlands Juridisch Dagblad www.juridischdagblad.nl en via NJD.nu © MMII-MMXIII § Juridisch nieuws vanuit rechtspraktijk & rechtswetenschap
Juridisch nieuws voor juridisch Nederland 
§ Gebruiksvoorwaarden 
§ Mail uw nieuws- of persbericht naar de redactie (klik hier)

Onderhoud NJD 
twitter.com/juridischdag 
wel actueel
Inhoudsopgave
Voorpagina
Weer & verkeer
Hoofdpunten
Opmerkelijk
Persoonlijk
Zoeken
Opinie
Rechters
Advocatuur
Notariaat
Agenda
Uitgelicht
Wetten
Media
Jeugd
Studenten
Eerste Kamer
Onderhoud
Redactioneel
Ombudsman
Publicaties
Gebruikslicentie
NJD § RSS
Twiiter NJD
Prijsvraag
Grondwet
Hoge Raad
AFM
OPTA
Colofon
CONTACT


 
  Oriëntatie:  Voorpagina arrow Opinie arrow Beperk partijpolitieke invloed op benoemingen, zegt Ombudsman Alex Brenninkmeijer
 
Beperk partijpolitieke invloed op benoemingen, zegt Ombudsman Alex Brenninkmeijer
woensdag, 29 februari 2012

Van de Nationale Ombudsman - De overheid moet openheid geven over politieke invloed op benoemingen. In de aankondiging van een vacature moet staan wanneer en hoe een politieke afweging in de procedure wordt gemaakt.

Dit stelt de Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, naar aanleiding van de benoemingsprocedure van de Vice-President van de Raad van State. Hij roept de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties op tot dialoog met de Tweede Kamer over de procedures bij politieke benoemingen.

Vijf sollicitanten hebben bij de ombudsman het verwijt geuit dat de benoemingsprocedure van de Vice-President van de Raad van State niet eerlijk en open was. De ombudsman heeft op basis van signalen en achtergrondgesprekken een analyse gemaakt van benoemingsprocedures voor hoge functies waar partijpolitiek een rol kan spelen. Zijn beschouwing naar aanleiding van de recente benoeming van de Vice-President met als titel Kroniek van een aangekondigde heeft hij aangeboden aan de minister van BZK en de minister van Veiligheid en Justitie.

Openheid van belang voor vertrouwen
Het vertrouwen van mensen in de overheid is afhankelijk van de mate van openheid die zij ervaren, aldus Brenninkmeijer. Daarom moeten benoemingen door politieke organen bij de overheid transparant verlopen. Bij die transparantie past niet dat politieke partijen achter de schermen invloed uitoefenen. Op dit moment is duister welke invloed politieke partijen hebben en zijn er onvoldoende waarborgen voor eerlijke procedures.

Aandachtpunten
De ombudsman vraagt aandacht voor de manier waarop de overheid in de toekomst met benoemingen in hoge functies omgaat. De overheid moet er open over zijn bij welke benoemingen een politieke keuze meespeelt en waarom dit zo is. Het profiel van de functie op basis van competenties moet vooraf met de betrokken organisatie worden afgestemd. Duidelijk moet zijn op welk moment in de procedure een politieke afweging wordt gemaakt.

De ambtsdragers van bijvoorbeeld de Raad van State of de Algemene Rekenkamer moeten boven de partijen kunnen functioneren, zelfs als het gaat om politieke benoemingen. Bij rechterlijke functies bij bijvoorbeeld de Hoge Raad of de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, mag politieke besluitvorming geen enkele bedreiging vormen voor de onpartijdigheid of onafhankelijkheid. De ombudsman heeft de uitgangspunten toegepast die Transparancy International hanteert in een rapport over integriteit bij Nederlandse bedrijven en overheden dat in april uitkomt.

Benoeming Vice-President Raad van State
Brenninkmeijer heeft gelet op de gevoeligheid van de kwestie geen formeel onderzoek ingesteld naar de recente benoeming van de Vice-President van de Raad van State. Hij constateert dat bij de kabinetsformatie wellicht geen afspraken zijn gemaakt, maar dat de wrevel over de procedure verklaard kan worden doordat de uiteindelijke benoeming berust op onderling afgestemde feitelijke gedragingen in en rond het Kabinet.

De ombudsman vindt dat de procedure voor de benoeming van de Vice-President van de Raad van State transparanter kan. In de eerste plaats moet voor de toekomst duidelijk zijn of het gaat om een openbare procedure of niet.

Verder moet de selectie van kandidaten op basis van competenties een eigen plaats hebben naast de daarop volgende politieke benoeming. Nu lag de selectie in één hand, namelijk bij de minister van Veiligheid en Justitie. Hierdoor kon twijfel ontstaan of de partijpolitieke voorkeur voorop stond, omdat het een CDA kandidaat zou moeten zijn.

 
< Vorige   Volgende >


 maandag, 20 november 2017





DE UITSPRAKEN

DE ZAAK HOLLEEDER, links naar de uitspraken:

BC0703 Willem Holleeder, afpersing en leider criminele organisatie
BC0697 Maruf M. medeverdachte Holleeder. Endstra is onder valse voorwendselen naar het kantoor van zijn toenmalig raadsman gelokt waar hij in de kamer van die raadsman - Bram Moszkowicz - is bedreigd door onder andere deze verdachte. Endstra is hierdoor bewogen grote sommen geld af te staan.
BC0708 Marcel K.
BC0710 Vriendin Holleeder: Maaike Dijkhuis (schuldwitwassen)

Lees ook over Holleeder (link) in het NJD



O P M E R K E L IJ K
'Bedoeling was dat slachtoffer naar Suriname zou gaan en daar zijn dood in scene zou zetten'
Nationale Nederlanden Levensverzekeringen opgelicht, moord om uitkering

De verdachte heeft in de periode van 2 januari 2013 tot en met 25 februari 2013 te Rotterdam samen met een mededader het slachtoffer vermoord om een uitkering onder een levensverzekering te krijgen. Ook heeft hij een groot aantal (pogingen tot) fraude en valsheid in geschrifte gepleegd. Van enorme BTW-fraude tot fraude met kinderopvang en alles daartussen.

Een deel uit het standpunt van 41-jarige verdachte:

 'De verdachte ontkent iedere betrokkenheid bij de dood van[slachtoffer]. Hij erkent dat hij een verzekering bij Nationale Nederland op het leven van[slachtoffer] had afgesloten en ook dat dit gedaan is om Nationale Nederlanden op te lichten.[slachtoffer] en hij hadden dit samen opgezet. De bedoeling was dat[slachtoffer] naar Suriname zou gaan, dat hij daar zijn dood in scene zou zetten en dat hij dan onder een andere naam in Suriname zou blijven wonen. De uitkering van € 500.000,00 zou worden gedeeld tussen[slachtoffer] (€ 200.000,00) en de verdachte (€ 300.000,00). Dit plan is echter nooit uitgevoerd.

De verdachte had zelf onder een andere verzekering bij Nationale Nederlanden een uitkering geclaimd en gekregen nadat[slachtoffer], [medeverdachte] en hij op 2 januari 2013 een overval op de verdachte in scene hadden gezet. De verdachte vermoedt dat dit[slachtoffer] heeft geïnspireerd, dat[slachtoffer] en [medeverdachte] in de avond van 24 februari 2013 een overval in scene hebben willen zetten en dat [medeverdachte] daarbij[slachtoffer] heeft gedood. Hijzelf had[slachtoffer] nog afgeraden om een dergelijke fraude te proberen, omdat het bij Nationale Nederlanden zou opvallen dat er kort na elkaar twee keer een vergelijkbare schade zou worden geclaimd.

Uit de strafmotivering:

 'De verdachte heeft samen met een ander[slachtoffer] om het leven gebracht.[slachtoffer] is door de verdachte en diens mededader in een machteloze positie gebracht, nadat[slachtoffer] in de waan was gebracht dat deze (slechts) zou worden mishandeld om een verzekeringsuitkering te krijgen.[slachtoffer] is vervolgens op een vreselijke manier overleden. Van het vertrouwen dat[slachtoffer] in de verdachte, een vriend, had gesteld, is door de verdachte grof misbruik gemaakt. Het behoeft geen toelichting dat dit een zeer ernstig strafbaar feit is.

LEES VERDER...
 
Hof: wrakingsverzoek gegrond, raadsheer eerst gedelegeerd rc, later in rol voorzitter strafkamer
Verzoeker is ontvankelijk in zijn (tweede) wrakingsverzoek, nu sprake is van nieuwe feiten en omstandigheden waarop het verzoek is gegrond. Het wrakingsverzoek komt er in de kern op neer dat de raadsheer niet heeft ingegrepen nadat zij ervan op de hoogte was gesteld dat (reeds) één van de getuigen in strijd met de beslissing van het hof en buiten aanwezigheid van de verdediging was gehoord door de politie en dat enige dagen nadien een andere getuige door de politie zou worden gehoord.
LEES VERDER...
 
U I T G E L I C H T
Vanmiddag debat over mensenrechten en internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen
Vanmiddag te zien en horen: hoe staat het met de naleving van mensenrechten door het Nederlands bedrijfsleven? En hoe bevordert de overheid het respecteren ervan? Daarover vergadert de Tweede Kamer vandaag van 14.00 tot 16.30 uur.
LEES VERDER...
 
Hans Schenk voorzitter commissie herziening SER-Fusiegedragsregels
Hoogleraar Hans Schenk van Utrecht University School of Economics gaat als kroonlid van de Sociaal-Economische Raad (SER) de commissie over de herziening van de SER-Fusiegedragsregels voorzitten. Dit laat de Universiteit Utrecht weten. Deze gedragsregels zijn in 2001 in werking getreden en beschermen de belangen van werknemers bij voorgenomen fusies tussen ondernemingen. Sindsdien zijn er verschillende knelpunten gesignaleerd bij de toepassing en reikwijdte van de SER Fusiegedragsregels.
LEES VERDER...
 


 
 
       

Nederlands Juridisch Dagblad © 2002-2013 Ook te lezen via NJD.nu
Gebruiksvoorwaarden NJD (klik hier)
Alle rechten voorbehouden