Nederlands Juridisch Dagblad NJD § Juridisch nieuws - Beperk partijpolitieke invloed op benoemingen, zegt Ombudsman Alex Brenninkmeijer

Nederlands Juridisch Dagblad NJD § Juridisch nieuws - Beperk partijpolitieke invloed op benoemingen, zegt Ombudsman Alex Brenninkmeijer

 

Nederlands Juridisch Dagblad www.juridischdagblad.nl en via NJD.nu © MMII-MMXIII § Juridisch nieuws vanuit rechtspraktijk & rechtswetenschap
Juridisch nieuws voor juridisch Nederland 
§ Gebruiksvoorwaarden 
§ Mail uw nieuws- of persbericht naar de redactie (klik hier)

Onderhoud NJD 
twitter.com/juridischdag 
wel actueel
Inhoudsopgave
Voorpagina
Weer & verkeer
Hoofdpunten
Opmerkelijk
Persoonlijk
Zoeken
Opinie
Rechters
Advocatuur
Notariaat
Agenda
Uitgelicht
Wetten
Media
Jeugd
Studenten
Eerste Kamer
Onderhoud
Redactioneel
Ombudsman
Publicaties
Gebruikslicentie
NJD § RSS
Twiiter NJD
Prijsvraag
Grondwet
Hoge Raad
AFM
OPTA
Colofon
CONTACT


 
  Oriëntatie:  Voorpagina arrow Opinie arrow Beperk partijpolitieke invloed op benoemingen, zegt Ombudsman Alex Brenninkmeijer
 
Beperk partijpolitieke invloed op benoemingen, zegt Ombudsman Alex Brenninkmeijer
woensdag, 29 februari 2012

Van de Nationale Ombudsman - De overheid moet openheid geven over politieke invloed op benoemingen. In de aankondiging van een vacature moet staan wanneer en hoe een politieke afweging in de procedure wordt gemaakt.

Dit stelt de Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, naar aanleiding van de benoemingsprocedure van de Vice-President van de Raad van State. Hij roept de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties op tot dialoog met de Tweede Kamer over de procedures bij politieke benoemingen.

Vijf sollicitanten hebben bij de ombudsman het verwijt geuit dat de benoemingsprocedure van de Vice-President van de Raad van State niet eerlijk en open was. De ombudsman heeft op basis van signalen en achtergrondgesprekken een analyse gemaakt van benoemingsprocedures voor hoge functies waar partijpolitiek een rol kan spelen. Zijn beschouwing naar aanleiding van de recente benoeming van de Vice-President met als titel Kroniek van een aangekondigde heeft hij aangeboden aan de minister van BZK en de minister van Veiligheid en Justitie.

Openheid van belang voor vertrouwen
Het vertrouwen van mensen in de overheid is afhankelijk van de mate van openheid die zij ervaren, aldus Brenninkmeijer. Daarom moeten benoemingen door politieke organen bij de overheid transparant verlopen. Bij die transparantie past niet dat politieke partijen achter de schermen invloed uitoefenen. Op dit moment is duister welke invloed politieke partijen hebben en zijn er onvoldoende waarborgen voor eerlijke procedures.

Aandachtpunten
De ombudsman vraagt aandacht voor de manier waarop de overheid in de toekomst met benoemingen in hoge functies omgaat. De overheid moet er open over zijn bij welke benoemingen een politieke keuze meespeelt en waarom dit zo is. Het profiel van de functie op basis van competenties moet vooraf met de betrokken organisatie worden afgestemd. Duidelijk moet zijn op welk moment in de procedure een politieke afweging wordt gemaakt.

De ambtsdragers van bijvoorbeeld de Raad van State of de Algemene Rekenkamer moeten boven de partijen kunnen functioneren, zelfs als het gaat om politieke benoemingen. Bij rechterlijke functies bij bijvoorbeeld de Hoge Raad of de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, mag politieke besluitvorming geen enkele bedreiging vormen voor de onpartijdigheid of onafhankelijkheid. De ombudsman heeft de uitgangspunten toegepast die Transparancy International hanteert in een rapport over integriteit bij Nederlandse bedrijven en overheden dat in april uitkomt.

Benoeming Vice-President Raad van State
Brenninkmeijer heeft gelet op de gevoeligheid van de kwestie geen formeel onderzoek ingesteld naar de recente benoeming van de Vice-President van de Raad van State. Hij constateert dat bij de kabinetsformatie wellicht geen afspraken zijn gemaakt, maar dat de wrevel over de procedure verklaard kan worden doordat de uiteindelijke benoeming berust op onderling afgestemde feitelijke gedragingen in en rond het Kabinet.

De ombudsman vindt dat de procedure voor de benoeming van de Vice-President van de Raad van State transparanter kan. In de eerste plaats moet voor de toekomst duidelijk zijn of het gaat om een openbare procedure of niet.

Verder moet de selectie van kandidaten op basis van competenties een eigen plaats hebben naast de daarop volgende politieke benoeming. Nu lag de selectie in één hand, namelijk bij de minister van Veiligheid en Justitie. Hierdoor kon twijfel ontstaan of de partijpolitieke voorkeur voorop stond, omdat het een CDA kandidaat zou moeten zijn.

 
< Vorige   Volgende >


 woensdag, 17 januari 2018





DE UITSPRAKEN

DE ZAAK HOLLEEDER, links naar de uitspraken:

BC0703 Willem Holleeder, afpersing en leider criminele organisatie
BC0697 Maruf M. medeverdachte Holleeder. Endstra is onder valse voorwendselen naar het kantoor van zijn toenmalig raadsman gelokt waar hij in de kamer van die raadsman - Bram Moszkowicz - is bedreigd door onder andere deze verdachte. Endstra is hierdoor bewogen grote sommen geld af te staan.
BC0708 Marcel K.
BC0710 Vriendin Holleeder: Maaike Dijkhuis (schuldwitwassen)

Lees ook over Holleeder (link) in het NJD



O P M E R K E L IJ K
Spelend met ontbloot geslachtsdeel in een auto rondrijden bestraft met taakstraf
Verdachte heeft meermalen met ontbloot geslachtsdeel in een auto rondgereden, waarbij hij bij zichzelf seksuele handelingen heeft verricht. De rechtbank veroordeelt verdachte tot een taakstraf van 140 uur, waarvan 60 uur voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaar.
LEES VERDER...
 
'Rechterlijke samenwerking is goed, maar slecht ingebed'

De Rechtspraak, Den Haag -  Onderlinge afspraken tussen rechters over strafhoogtes en rekenmethoden bevorderen de eenheid in het recht, maar zijn nog te weinig wettelijk verankerd. Een deel van deze rechterlijke regelingen kan beter zichtbaar gemaakt worden.

Dat stelt onderzoeker Ard Schoep in zijn bijdrage aan de zojuist verschenen bundel ‘Rechterlijke Macht, studies voor rechtspraak en rechtshandelingen in Nederland’.

Afspraken
Een deel van de beslissingen in de rechtszaal vloeit voort uit afspraken en regelingen die gemaakt zijn door rechters zelf. Die afspraken worden vaak landelijk nagevolgd en hebben daarmee veel invloed. Een bekend voorbeeld is de formule waarmee kantonrechters sinds vijftien jaar de hoogte berekenen van ontslagvergoedingen: grofweg het aantal dienstjaren maal het maandsalaris.

LEES VERDER...
 
U I T G E L I C H T
Eerste Kamer akkoord met lesbisch ouderschap
De senaat heeft vandaag de wetsvoorstellen juridisch ouderschap vrouwelijke partner van moeder (33.032) en Wijziging Rijkswet op het Nederlanderschap in verband met Juridisch ouderschap vrouwelijke partner van moeder (33.514 (R1998) na stemming bij zitten en opstaan aangenomen. PVV, VVD, PvdA, GroenLinks, SP, D66, PvdD, OSF, 50PLUS en het lid Hoekstra (CDA) stemden voor. De duomoeder kan automatisch juridisch ouder worden door huwelijk, als er sprake is van een onbekende zaaddonor. In alle andere gevallen kan zij het kind erkennen
LEES VERDER...
 
Hans Schenk voorzitter commissie herziening SER-Fusiegedragsregels
Hoogleraar Hans Schenk van Utrecht University School of Economics gaat als kroonlid van de Sociaal-Economische Raad (SER) de commissie over de herziening van de SER-Fusiegedragsregels voorzitten. Dit laat de Universiteit Utrecht weten. Deze gedragsregels zijn in 2001 in werking getreden en beschermen de belangen van werknemers bij voorgenomen fusies tussen ondernemingen. Sindsdien zijn er verschillende knelpunten gesignaleerd bij de toepassing en reikwijdte van de SER Fusiegedragsregels.
LEES VERDER...
 


 
 
       

Nederlands Juridisch Dagblad © 2002-2013 Ook te lezen via NJD.nu
Gebruiksvoorwaarden NJD (klik hier)
Alle rechten voorbehouden