Defensie! Doet iets tegen drankmisbruik en wangedrag Hoeveel uitspraken over misdragingen van (in Telegraaf-stijl) 'onze jongens' zullen er nog volgen? Uitspraak d.d. 22 april 2013 over militair die zich moest verantwoorden voor overtreding van artikel 6 Wegenverkeerswet 1994. De knal tegen de lantaarnpaal na een mislukte inhaalactie leverde twee dodelijke slachtoffers op, waaronder een 'maat' van verdachte. De bestuurder van de auto (militair) verklaarde zelf dat hij op 9 maart 2012 in totaal ongeveer 8 bier had gedronken. Overdag, op het strand, had hij maximaal vijf bier gedronken en ’s avonds twee tot drie bier. De officier van justitie vroeg om vier jaren gevangenisstraf, waarvan één voorwaardelijk. De straf pakte wat lager uit. Achtergronden
Als wijlen Hugo Chávez de ABC-eilanden op eenvoudige wijze had willen inpikken - quod non (immers te duur) - had hij enkele boten met drank kunnen sturen naar de stranden, paar uur wachten en vervolgens zijn marine-schepen. Enfin, terzake, wat ging hier op Aruba fout? De Nederlandse militair reed op 9 maart 2012 op Aruba als bestuurder van een personenauto, een Chevrolet Impala, op de weg Noord Cura Cabai, komende uit de richting van Savaneta en gaande in de richting van Oranjestad. Als passagiers had de militair [slachtoffer2], [slachtoffer1] en [slachtoffer3] in zijn auto. De militair was niet in het bezit van een geldig rijbewijs. Hij had niet veel rijervaring en had de auto pas gekocht. De militair reed in de richting van kruising van de wegen Santa Martha en Parkietenbos (plaatselijk bekend als kruising Mahuma) en is twee auto’s, die voor hem reden, aan de linkerzijde gaan inhalen. Tijdens het inhalen heeft de militair op de kruising Mahuma gereden. Hier gold een inhaalverbod, aangegeven op een verkeersbord dat kort voor de kruising in de rijrichting van de militair gekeerd stond. Er gold ter plaatse een maximum toegestane snelheid van 80 kilometer per uur. De militair is tijdens het inhalen met zijn personenauto via het voor het links afslaande verkeer op die weg bestemde voorsorteervak en het voor het links afslaande hem tegemoetkomende verkeer op die weg bestemde voorsorteervak gereden. Toen de militair, al inhalende, op de kruising Mahuma reed, heeft hij, bij het zien van een tegemoetkomende andere auto zijn snelheid verhoogd om de inhaalactie te kunnen voltooien. Vervolgens heeft de militair een abrupte stuurbeweging naar rechts gemaakt en geremd waarna de militair tussen de rechts, naast hem rijdende, auto’s is gereden. De militair is daarbij met zijn personenauto – gedeeltelijk – in de rechterberm van die weg geraakt en is daardoor in een slip geraakt. Hij is met de rechtervoor- en achterzijde van zijn auto tegen een zich in de berm bevindende lantaarnpaal gebotst en is daarna tegen een hekwerk van een zich aldaar bevindende brug gebotst. Ten gevolge van dit ongeval zijn [slachtoffer1] en [slachtoffer2] om het leven gekomen en heeft [slachtoffer3] een thoraxtrauma, een klaplong (rechts) en een longkneuzing (rechts) opgelopen. De opgeslagen dataregistratie gaf weer dat vijf seconden voor het ongeval het voertuig van de militair met een geregistreerde snelheid van 127 km per uur reed.Straf De militair wordt veroordeeld tot een gevangenisstraf voor de duur van 12 maanden, met aftrek van de periode in voorarrest (één maand). Verder: een ontzegging van de rijbevoegdheid voor vijf jaar. Terzijde Nederlandse rechters houden altijd rekening met de persoonlijke omstandigheden van een verdachte. In dit geval zelfs met een restschuld van de koopwoning van verdachte, indien hij door de veroordeling zijn baan zou verliezen en z'n huis zou moeten verkopen. Over de straf(maat), het bewijs (waarop deels vrijspraak volgde) en de 'vergeten' contra-expertise van het bloed, zie uitspraak. LJN: BZ8342, Rechtbank Arnhem, 05/800262-12 |