Nederlands Juridisch Dagblad NJD § Juridisch nieuws - Daar is ie weer: Inzet criminele burgerinfiltrant om georganiseerde criminaliteit aan te pakken

Nederlands Juridisch Dagblad NJD § Juridisch nieuws - Daar is ie weer: Inzet criminele burgerinfiltrant om georganiseerde criminaliteit aan te pakken

 

Nederlands Juridisch Dagblad www.juridischdagblad.nl en via NJD.nu © MMII-MMXIII § Juridisch nieuws vanuit rechtspraktijk & rechtswetenschap
Juridisch nieuws voor juridisch Nederland 
§ Gebruiksvoorwaarden 
§ Mail uw nieuws- of persbericht naar de redactie (klik hier)

Onderhoud NJD 
twitter.com/juridischdag 
wel actueel
Inhoudsopgave
Voorpagina
Weer & verkeer
Hoofdpunten
Opmerkelijk
Persoonlijk
Zoeken
Opinie
Rechters
Advocatuur
Notariaat
Agenda
Uitgelicht
Wetten
Media
Jeugd
Studenten
Eerste Kamer
Onderhoud
Redactioneel
Ombudsman
Publicaties
Gebruikslicentie
NJD § RSS
Twiiter NJD
Prijsvraag
Grondwet
Hoge Raad
AFM
OPTA
Colofon
CONTACT


 
  Oriëntatie:  Voorpagina
 
Daar is ie weer: Inzet criminele burgerinfiltrant om georganiseerde criminaliteit aan te pakken
vrijdag, 5 juli 2013

Plaag voor criminelen of voor de rechtsstaat?

Terug van weggeweest. Criminele burgerinfiltranten moeten in 'uitzonderingsgevallen en onder strikte voorwaarden weer mogelijk worden' om de georganiseerde criminaliteit te bestrijden. Dat schrijft minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) aan de Tweede Kamer met instemming van de ministerraad. Kennelijk is de helft aan strafvermindering voor een kroongetuige niet genoeg. 

Het Openbaar Ministerie krijigt hiertoe ruimere mogelijkheden om deals te met criminele getuigen te doen in ruil voor het afleggen van (belastende) verklaringen. De minister vindt dit - in het verleden vaak bekritiseerde - middel nodig omdat sommige criminele groeperingen met de huidige opsporingsbevoegdheden de dans ontspringen.

Hieronder een toelichting van het ministerie van VenJ (selectie)

Bij de aanpak van sommige criminele groeperingen lopen politie en OM echter tegen de grenzen van hun mogelijkheden aan. Het gaat vaak om zeer gesloten groeperingen die hun criminele activiteiten met geavanceerde tactieken afschermen. Dat gebeurt met de inzet van technische middelen, maar ook door het inzetten van stromannen en het intimideren en bedreigen van mogelijke getuigen of ambtenaren. Met traditionele opsporingsmethoden is het voor politie en justitie in deze gevallen soms onmogelijk om het benodigde bewijsmateriaal te verkrijgen. Door in zeer uitzonderlijke gevallen een criminele burgerinfiltrant in te zetten en vaker gebruik te maken van kroongetuigen zijn politie en OM beter in staat om ook deze criminele groeperingen aan te pakken.

Het kabinet stelt strikte voorwaarden aan de inzet van criminele burgerinfiltranten. Inzet kan alleen plaatsvinden in uitzonderlijke gevallen en als met een minder ingrijpend middel, zoals infiltratie door een opsporingsambtenaar of een niet-criminele burgerinfiltrant, niet hetzelfde resultaat kan worden bereikt. Ook moet de inzet zijn gericht op de opsporing van concrete strafbare feiten. Over de inzet worden vooraf schriftelijke afspraken gemaakt. Infiltranten mogen niet voor langere tijd worden ingezet om binnen een criminele organisatie te ‘groeien’.

Over de rol en inzet van de criminele burgerinfiltrant wordt verantwoording afgelegd tijdens de rechtszitting. Voor de inzet van een infiltrant is toestemming vereist van het College van procureurs-generaal en het voorgenomen besluit moet worden voorgelegd aan de minister van Veiligheid en Justitie.

Het kabinet wil dat het OM meer armslag krijgt om potentiële kroongetuigen te kunnen bewegen om te getuigen. Op dit moment kan het OM maximaal de helft aan strafvermindering toezeggen bij misdrijven waarop een gevangenisstraf staat van 8 jaar of meer.

Ook mag het OM geen financiële toezeggingen doen. In de praktijk blijkt deze ruimte vaak onvoldoende om tot overeenstemming te komen met een mogelijke kroongetuige. Het kabinet komt met een wetsvoorstel dat het mogelijk maakt om in uitzonderingsgevallen meer dan de helft strafvermindering toe te zeggen.

Ook kan een financiële tegemoetkoming worden gedaan als de getuige schade ondervindt als gevolg van zijn verklaring. Verder wil het kabinet een verruiming van de categorie delicten waarbij toezeggingen mogelijk zijn. Op die manier kunnen ook zaken zoals fraude en corruptie beter worden aangepakt.

Het OM kan alleen toezeggingen doen over vermindering van de strafeis. Het besluit over de uiteindelijk op te leggen straf ligt altijd bij de onafhankelijke rechter. Voor het sluiten van een deal met een kroongetuige is toestemming vereist van het College van procureurs-generaal dat het besluit indien nodig ook voorlegt aan de minister van Veiligheid en Justitie. De voorgenomen deal wordt ook door de rechter-commissaris getoetst op rechtmatigheid.

 
< Vorige   Volgende >


 zondag, 15 juli 2018






O P M E R K E L IJ K
Kantonrechter over administratiekosten boete tegen officier en CJIB: waar zijn jullie mee bezig !!?

Incassomiddel schiet doel ver voorbij

Een opmerkelijke boete-zaak. Iedereen die wel 'ns een verkeersboete heeft gehad, kent de incasso's van het CJIB. Maar er zijn incassomaatregelen die hun doel ruim voorbij schieten, vindt kantonrechter mr. W.E.M. Verjans. Vooral wanneer het gaat om € 6,00 (zes euro) te innen ten behoeve van de Staat der Nederlanden.

Rechtsbescherming

De wetgever was in een ver verleden van opvatting dat de Wet Mulder/WAHV voldoet aan de eisen die artikel 6 van het Europese Verdrag tot bescherming van de Rechten van de Mens stelt aan rechtsbescherming. Verjans vraagt zich af of in het kader van de huidige handhaving van deze wet nog wel sprake is van “een waarborging van de deugdelijke rechtsbescherming van de betrokkene.”

LEES VERDER...
 
Brief Raad voor de rechtspraak na tweede rondgang langs gerechten

Rvdr, Den Haag -  De Raad voor de rechtspraak treft dertien concrete maatregelen om de in december 2012 in een manifest gesignaleerde problemen op te lossen en onvrede in de Rechtspraak weg te nemen.

Dat staat in een brief die de Raad voor de rechtspraak aan alle medewerkers heeft gestuurd. De aanleiding voor de brief was een manifest dat door raadsheren van het toenmalige gerechtshof in Leeuwarden was opgesteld. Dit manifest riep de Raad voor de rechtspraak en de gerechtsbesturen op prioriteit te geven aan kwaliteit en inhoud van het rechtspreken en minder te sturen op productiecijfers.

LEES VERDER...
 


 
 
       

Nederlands Juridisch Dagblad © 2002-2013 Ook te lezen via NJD.nu
Gebruiksvoorwaarden NJD (klik hier)
Alle rechten voorbehouden